Selecteer een pagina

Migraine komt in Nederland steeds vaker voor. Volgens onderzoek hebben er meer dan 2 miljoen volwassenen last van. Voor mensen die er geen last van hebben is het moeilijk om het voor te stellen wat een persoon met migraine voelt. Ook kan het zo zijn dat je misschien wel eens last heeft van migraine zonder dat je dit merkt. Op deze pagina lees je over wat personen met migraine ervaren. Je leest ook over manieren om migraine te voorkomen.

De verschillende fasen van migraine

Mensen die last hebben van migraine maken 4 fasen mee. Hoe de fases worden doorlopen verschilt per persoon:

  1. De waarschuwingsfase: deze fase ervaart niet iedereen even heftig, vaak hebben mensen deze fase niet eens door. In deze fase spelen voortekenen van een migraineaanval op. Dit gebeurt in de vorm van gevoelens. Mensen die dit merken menen erg prikkelbaar te zijn. Het kan zijn dat je somber, boos of juist heel vrolijk wordt. Ook laat het lichaam merken dat er een aanval op komst is door je steeds te laten gapen.
  2. Aurafase: deze fase maakt ook niet iedereen die last heeft van migraine mee. Mensen die deze fase wel meemaken hebben last van verschillende verschijnselen. Het begint bij verlies van het gezichtsveld en vlekken zien. Ook kan het zijn dat het voelt alsof de mond en een aantal vingers ‘verdoofd’ aanvoelen. Het wordt voor iemand in de aurafase ook erg lastig om de woorden die in het hoofd zitten uit te spreken, of je kunt niet op de juiste woorden komen. Deze fase kan 10 minuten tot een uur duren.
  3. Hoofdpijnfase: de derde fase is de bekendste fase, namelijk de In deze fase is er sprake van een heftige hoofdpijn, waarbij de ogen amper licht kunnen verdragen. De oren worden gevoelig, en het gehoor wordt zeer versterkt. Deze fase gaat vaak samen met misselijkheid, braken en diarree. Deze hoofdpijn kan tot wel 1,5 dag duren, maar kan ook al na 4 uur over zijn.
  4. Herstelfase: In deze fase neemt de hoofdpijn af. Echter is het meestal zo dat mensen in deze fase nog suf zijn en niet helder kunnen nadenken. Deze fase duurt meestal een of twee dagen.

Hoe kan je migraine voorkomen?

Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om migraine te voorkomen. Echter heeft het veel te maken met je levensstijl en of je gevoelig bent voor migraine. Hier gaat het vooral om het slaap- en eetgedrag. Het is van belang om voldoende te drinken en gezond te eten. Ook is het belangrijk om voldoende te slapen. Ook is het bewezen dat stress kan zorgen voor migraineaanvallen. Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk stress hebt.

Over het algemeen helpen medicijnen die gebruikt worden om de bloeddruk te verminderen het aantal migraineaanvallen ook. Doe dit wel in overleg met je arts. Er zijn ook mensen die zweren bij vitamine B2 en magnesium, maar dit helpt ook niet voor iedereen. Botox zou ook een oplossing kunnen zijn. Hierover meer informatie te vinden bij de praktijk van Annebeth Kroeskop.