Selecteer een pagina

Ongezouten noten zijn in het algemeen gezond. De meeste noten zijn zowel in gebrande als ongebrande of naturel variant te koop. Wat zijn de grootste verschillen tussen de varianten?

 

Het branden van noten

Gebrande noten worden na de oogst kort gebakken in olie. Door de verhitting verandert de structuur en de smaak een beetje. De noten zelf nemen in het algemeen nauwelijks olie op, omdat ze al boordevol onverzadigde vetten zitten. Naast het branden van noten zijn nootjes ook geschikt om te roken, blancheren of te roosteren. Paranoten en walnoten worden nooit gebrand.

 

Voedingswaarde

Door het verhitten van noten verandert de voedingswaarde van de noot. Een klein deel van de vitamines en mineralen gaat verloren tijdens het branden. Toch is het verschil in voedingsstoffen na de bewerking zeer klein te noemen. Vaak worden rauwe of ongebrande noten geprezen als de meeste gezonde optie, maar dat valt dus reuze mee. Als je de noten zelf brandt kun je ook zelf bepalen hoe lang je ze verhit; noten langer verhitten heeft wel invloed op de voedingswaarde. De gebrande en natuurlijke noten in de supermarkt verschillen op dit vlak dus nauwelijks van elkaar.

 

Verschillen in smaak

Het bewerken van de noot heeft wel een belangrijke invloed op de smaak. Een gebrande noot is in het algemeen wat knapperiger en zachter van smaak. De cashewnoot is een goed voorbeeld, deze is vaak ook naturel in de winkel te vinden. Omdat veel mensen de gebrande variant gewend zijn, kan de onbewerkte cashewnoot wat flauw en zacht smaken. Toch waarderen veel mensen uiteindelijk de natuurlijke smaak van noten wel.

 

Ben je niet zeker of je gebrande of ongebrande noten wilt kopen? Voor een gezonde keus is er eigenlijk geen slechte optie. Het grootste verschil zit in de smaakbeleving, waarbij de naturel smaak vaak even wennen is. Bestel hier je noten online en kies uit een groot assortiment met alle bekende noten, zaden en superfoods.