Selecteer een pagina

Koffie werd ooit als slecht voor ons beschouwd, en nu ziet men elke week een nieuw artikel over de gezondheidsbevorderende voordelen ervan. Welk onderzoek is juist?

Recent onderzoek lijkt geen correlatie te vinden tussen koffieconsumptie (tenminste in matige hoeveelheden) en het risico op hart- en vaatziekten, beroerte of kanker. Er zijn zelfs enkele studies gedaan die een verminderd risico op deze ziekten bij matige koffiedrinkers aantonen.

De Mayo Clinic uit de Verenigde Staten rapporteerde bijvoorbeeld het volgende:

“Onderzoek heeft aangetoond dat koffie voordelen kan hebben voor de gezondheid, waaronder bescherming tegen de ziekte van Parkinson, type 2 diabetes en leveraandoeningen, zoals leverkanker. Het lijkt ook de cognitieve functie te verbeteren en het risico op depressie te verminderen.”

Mogelijke voordelen van koffie drinken

Verhoogde prestaties: Het primaire mechanisme van cafeïne blokkeert in de hersenen de effecten van een remmende neurotransmitter genaamd Adenosine. Door de remmende effecten van Adenosine te blokkeren, verhoogt cafeïne het neuronale vuren in de hersenen en de afgifte van andere neurotransmitters zoals dopamine en noradrenaline. Vele gecontroleerde proeven hebben de effecten van cafeïne op de hersenen onderzocht en aangetoond dat cafeïne de stemming, reactietijd, geheugen, waakzaamheid en algemene cognitieve functie kan verbeteren. Er zijn studies die aantonen dat koffie kan helpen bij het verbeteren van atletische prestaties, het mobiliseren van vet uit cellen en het uithoudingsvermogen.

Antioxidanten: Koffie is een van de krachtigste antioxidantenbronnen van de natuur en recente studies hebben aangetoond dat de meeste mensen meer antioxidanten uit koffie halen dan uit welke andere bron dan ook. Hoewel het goed is dat we überhaupt antioxidanten binnenkrijgen, is het triest dat we niet meer binnenkrijgen via nutriëntrijke groenten en fruit, vitamine C rijk voedsel, of natuurlijke bronnen van Astaxanthine (een krachtige antioxidant). De koffie van hoge kwaliteit kan in matiging groot zijn maar het is belangrijk om dit in evenwicht te brengen door ander anti-oxyderend-rijk voedsel en dranken van andere natuurlijke bronnen te verbruiken.

Minder risico op psychische stoornissen en diabetes: Langdurige koffieconsumptie gaat gepaard met een lager risico op type 2 diabetes. Hoe meer koffie je drinkt, hoe lager het risico. Koffieconsumptie wordt geassocieerd met een verhoogde insulinegevoeligheid en een verbeterde bètacelfunctie. Mensen die zes of meer kopjes koffie per dag drinken, hebben 50 procent minder kans om diabetes te ontwikkelen. Sommige grote toepassingen voor gebruikte koffiedikten zoals zelfgemaakte schoonheidsproducten, natuurlijke compost.