Veel kinderen vinden turnen leuk: het is een veelzijdige sport waarbij je veel verschillende oefeningen uitvoert. Van rennen tot koprollen maken en van het uitvoeren van salto’s tot springen: je doet van alles. Door het hele land heb je verenigingen, zo kun je ook turnen in Den Haag. Als je er een beetje goed in bent, kun je ook nog eens heel ver komen met deze sport. Voorbeelden hiervan zijn Epke Zonderland en Sanne Wevers.

Goed oppassen tijdens het turnen

Vaak zijn kinderen zeer enthousiast en daarom lopen ze vaak net iets te hard van stapel tijdens het turnen. Om het turnen veilig te houden, is het goed om rekening te houden met enkele dingen om zo de kans op een blessure zo laag mogelijk te houden. Hieronder zetten we wat handige tips voor je op een rij.

Bereid je goed voor

Zorg voor strakke kleding en stroeve schoenen; dat is zeker niet voor niks. Turnen is een sport waarbij je veel bewegingen maakt en waarbij het zeker niet de bedoeling is dat je makkelijk uitglijdt. Vergeet ook niet sieraden af of uit te doen. Zorg ook voor een goede warming-up voorafgaand een training of wedstrijd en een goede cooling-down na afloop van het turnen.

Rustig opbouwen

Voor kinderen tussen 6 en 12 jaar is twee keer per week trainen voldoende. Houd de sessies ook maximaal één uur lang en niet langer. Als kind kan een kleine blessure sneller overgaan tot een chronische blessure en dat is iets wat je zeker niet wilt. Kinderen worden snel erg fanatiek als ze iets leuk vinden, maar probeer het als ouder een beetje te remmen. Het is namelijk niet verstandig om te veel te trainen en te moeilijke oefeningen vaak te doen wanneer je nog in de groei bent.