Het is zo’n beetje een nationale sport aan het worden: sushi eten met vrienden en familie. Natuurlijk omdat het zo lekker is. Veel mensen genieten wekelijks van dit Japanse gerecht, maar is het wel gezond- vragen ze zich soms af. In deze blog willen we je graag de nodige informatie geven over het eten van sushi. We kunnen je al wel vast bestellen dat sushi eten gezond is. Een stuk gezonder bijvoorbeeld dan een zak patat, hoewel dat ook best lekker is… Het is wel belangrijk om met je verstand te eten. In figuurlijke zin. Doe je voordeel met deze tips zodat je met een gerust hart sushi bestellen kunt.

Zout

In de sojasaus zit behoorlijk wat zout. Het is om je daar bewust van te zijn. Je kunt ook vaak kiezen voor een sojasaus met minder zout. Wanneer je die keuze niet hebt, probeer dan niet veel saus te gebruiken en drink er veel bij, het liefste water.

Suiker

Soms wordt er aan de rijst waarmee de sushi gemaakt is suiker toegevoegd. Eventueel kun je navraag doen of dat het geval is in het desbetreffende sushirestaurant waar je eet. Zo weet je dat je de volgende dag een balans dag mag houden.

Vetten

In vette vis zitten veel vitaminen, zoals vitamine D. En in rijst zit vitamine B. Best gezond. Sushi wordt vooral van witte rijst gemaakt. Wanneer je zelf rijst maakt, kun je beter voor zilvervliesrijst kiezen. Dit heeft meer vezels.

Groenten

Sojabonen zijn een belangrijk onderdeel van het sushidieet. Het is belangrijk dat je voldoende groente eet bij de sushi. Met alleen sushi mis je wel wat voedingsstoffen. Maar het is standaard dat je er groenten bij kunt bestellen.

Welke sushi is het gezondst?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je sushi zo gezond mogelijk te eten:

  • Sushi soorten in Europa zijn verwesterd, er worden zaken als mayonaise toegevoegd. Eet niet te veel van deze sushi.
  • Sushi afwisselen met sashimi. Dat laatste is gezonde en lekkere vis. Zo eet je dus minder rijst.
  • Drink groene thee in plaats van bier of cola (hoewel cola de maag wel zuurder maakt en daardoor loop je minder kans op een voedselvergiftiging mocht de sushi toch slecht zijn.
  • Eet alleen bij kwaliteitsrestaurants. Een keten of modern restaurant heeft vaak betere producten dan een klein gammel sushitentje op de hoek. Je ruikt of sushi wel of niet goed is, want het moet juist niet sterk naar vis ruiken.
  • Eet je niet een rolberoerte. Ze moeten je niet naar afloop de deur uit moeten rollen. Vooral de all you can eat restaurants zijn een gevaarlijke plek voor de echte sushifans.
  • Deel je sushi. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar om de variatie. Dus wanneer je veel wilt proberen op sushigebied, deel dan je sushi met je tafelgenoten. Dan eet je dus minder, maar geniet je evenveel.

Conclusie

Sushi is een gezond gerecht, maar je moet wel met je verstand eten. Eet niet te veel zout, vet en suiker. Drink in plaats van bier genoeg groene thee. Bestel groente bij je sushi.

Meer ontdekken?

Onze site staat bol van de interessante blogs. Bijvoorbeeld hoe je een restaurant veilig eten garandeert en hoe je een nieuwe tandarts kiest.